Klachtenreglement praktijk Medisch Voetzorgpraktijk Verhoef Praktijk voor podologie.
Sophia Verhoef doet haar uiterste best u van goede zorg te voorzien. Desondanks kan het voorkomen
dat u niet geheel tevreden bent over onze dienstverlening. Dat vinden wij erg spijtig. Daarom horen
we graag van u waarover u ontevreden bent. Mogelijk kunnen we uw onvrede oplossen en onze
kwaliteit van dienstverlening verbeteren. U kunt uw ontevredenheid of klacht melden bij uw
zorgverlener: Sophia Verhoef, Kanariehof 36, 3853 WL Ermelo. Tel.nr: 0648331340.
In dit klachtenreglement staan in grote lijnen de stappen beschreven, die gevolgd worden als u uw
onvrede of klacht bij de praktijk kenbaar maakt. Verderop staan in de artikelen de uitgebreide
beschrijvingen, welke tezamen het klachtenreglement vormt.
Stap 1: Bij onvrede of klacht van u als patiënt, bespreekt u dit zelf met de zorgverlener, in de hoop om
uw onvrede of klacht weg te nemen. Indien nodig kunnen andere personen uit de praktijk hierbij
betrokken worden, of een vervolggesprek gepland als dit bevorderlijk is voor de oplossing.
Stap 2: Als u van mening bent dat uw klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, dan wijzen wij u
op de mogelijkheid om advies in te winnen/ in gesprek te gaan met een onafhankelijke
klachtenfunctionaris van LOOP. Mits de zorgverlener is aangesloten bij beroepsorganisatie LOOP en
het klachtenreglement van LOOP hanteert, kunt u zich hiervoor bij LOOP wenden. U kunt via het
klachtenformulier op www.loop.nl uw klacht schriftelijk bij de beroepsorganisatie indienen. Een
onafhankelijke klachtenfunctionaris zal vervolgens uw klacht in behandeling nemen. De elektronische
of schriftelijke melding van de klacht bepaalt de aanvang van de officiële termijn van de afhandeling
van de klacht.
Stap 3 De klachtenfunctionaris kan u als patiënt bij het klachtproces ondersteunen, kan
mogelijkheden onderzoeken de klacht op te lossen en bemiddelt met een open dialoog tussen
zorgverlener en patiënt. Zo nodig, kan de klachtenfunctionaris helpen bij het duidelijk en goed
omschrijven van uw klacht. Conform de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg moet de
zorgaanbieder vanaf dat moment binnen zes weken de klacht samen met de patiënt tot een oplossing
brengen en schrijft hierover zijn ‘oordeel’. Zo nodig, kan de klachtenfunctionaris helpen bij het
duidelijken goed omschrijven van dit ‘oordeel’.
Stap 4: Indien u als patiënt niet tevreden bent met de afhandeling en oplossing van de klacht door de
bemiddeling van een klachtenfunctionaris, kan u een geschil indienen bij de onafhankelijke
geschilleninstantie waarbij de zorgaanbieder is aangesloten. Het advies van de geschillencommissie is
bindend. Ook heeft deze geschillencommissie de bevoegdheid om zo nodig een schadevergoeding op
te leggen tot het bedrag van €25.000,- De zorgverlener is aangesloten bij onafhankelijke
geschilleninstantie : De Geschillencommissie zorg.
Stap 5: De zorgverlener trekt lering uit de klachten en stelt maatregelen ter verbetering van zijn
kwaliteit. Hij brengt de klachtenfunctionaris van LOOP hiervan schriftelijk op de hoogte.
Stap 6: De klachtenfunctionaris van LOOP behandelt (anoniem) de klachten op regionale intervisie
bijeenkomsten, ter lering en verbetering van de kwaliteit van de beroepsgroep.
Artikel 1 Begripsomschrijving
In dit reglement wordt verstaan onder: Patiënt de natuurlijke persoon die zorg ontvangt van de
zorgaanbieder. Klager de patiënt die een klacht heeft over een zorgverlener. Dit kan ook de
vertegenwoordiger van een patiënt zijn. Een klacht kan zijn:
● een uiting van ongenoegen over een gedraging, waaronder mede begrepen het handelen of
nalaten, jegens een patiënt in het kader van de zorgverlening door de zorgaanbieder, of betrekking
hebbend op organisatorische aspecten daarvan,
● een uiting van ongenoegen over de weigering van een zorgaanbieder om een persoon in het kader
van de zorgverlening als vertegenwoordiger van een patiënt te beschouwen. Zorgverlener de bij de
LOOP aangesloten zorgverlener, een natuurlijk persoon die beroepsmatig zorg verleent.
Zorgaanbieder de praktijk waar de zorgverlener beroepsmatig werkt. Klachtenfunctionaris de
klachtenfunctionaris bij LOOP of de in het kader van deze klachtenregeling door de zorgaanbieder
benoemde klachtenfunctionaris. LOOP Landelijk Overkoepelend Orgaan voor de Podologie. Oordeel
een schriftelijke reactie van of namens de zorgaanbieder inhoudende een standpunt of mededeling
over een klacht. Een dergelijk oordeel kan een voorlopig of definitief karakter hebben. Geschil een
klacht, die na behandeling conform deze regeling, niet naar tevredenheid van de patiënt is opgelost
en de patiënt daarin niet berust.
Artikel 2 Doelstellingen van dit klachtenreglement
Dit klachtenreglement heeft tot doel:
● een effectieve en laagdrempelige opvang en afhandeling van onvrede en klachten te bieden,
gericht op het oplossen van de klacht;
● bescherming van de rechtspositie van de patiënt door een procedure voor opvang, bemiddeling en
behandeling van klachten te bieden;
● het zo nodig bevorderen van herstel van de (behandel)relatie op basis van wederzijds vertrouwen;
● de kwaliteit van de podologie en podoposturaal therapie te bevorderen.
Artikel 3 Indiening van uiting van onvrede en/of een klacht
1. De patiënt wendt zich bij onvrede eerst tot de zorgverlener om tot een informele oplossing te
komen.
2. De patiënt wordt door de zorgverlener in de gelegenheid gesteld om diens onvrede te bespreken in
een één-op-één gesprek in een poging er samen uit te komen. Andere personen worden betrokken
bij dit gesprek (of een vervolggesprek) als dit bevorderlijk is voor de oplossing van de onvrede en de
patiënt daartegen geen bezwaar maakt.
3. Wanneer het gesprek niet tot een afdoende oplossing van de onvrede leidt, wijst de zorgverlener
de patiënt op de interne klachtenregeling van de zorgaanbieder. Daarbij wijst de zorgverlener de
patiënt ook op de mogelijkheid om advies in te winnen/in gesprek te gaan met een onafhankelijke
klachtenfunctionaris en/of een klacht in te dienen.
4.Het verzoek voor de diensten van een klachtenfunctionaris kan door de patiënt worden ingediend
bij de zorgaanbieder of bij het secretariaat van LOOP (www.loop.nl) en binnen een termijn van twee
werkweken wordt hierop gereageerd door een klachtenfunctionaris.
5. Met de aanvraag van de patiënt voor een klachtenfunctionaris om bij de klacht en bemiddeling te
ondersteunen, stemt de patiënt in met inzage van de klachtenfunctionaris in zijn relevante
persoonlijke en medische gegevens bij de desbetreffende aanbieder, indien dit voor het onderzoek
van de klachtenfunctionaris noodzakelijk is om bij te dragen aan de oplossing.
6. Informatie over de wijze waarop een klacht kan worden ingediend is goed herkenbaar beschikbaar
op de website en in de praktijk van de zorgaanbieder. De zorgaanbieder informeert de werkzame
zorgverleners en anderen over dit Klachtenreglement en vraagt en ondersteunt hen conform deze
regeling te handelen.
7. Indiening van een klacht geschiedt digitaal, of als nodig schriftelijk, via een klachtenformulier
beschikbaar op de website van LOOP (www.loop.nl) of in de praktijk van de zorgaanbieder.
8. De klacht moet digitaal, of als nodig schriftelijk, met datumvermelding, ingediend worden bij de
zorgaanbieder. De datum waarop de klacht via het klachtenformulier is ingediend bij de
zorgaanbieder en zodoende door de zorgaanbieder is ontvangen, geldt als de formele aanvangsdatum
van de klachtenprocedure waarbij de wettelijke termijnen van kracht gaan.
9. Bij het indienen van een klacht kan de patiënt een beroep doen op ondersteuning door een
klachtenfunctionaris. Deze ondersteuning bestaat uit het door de klachtenfunctionaris bijstaan van de
patiënt bij het formuleren van de klacht.
10. Indien een klacht wordt ingediend door een vertegenwoordiger van de patiënt, kan de
zorgaanbieder verlangen dat bescheiden worden overgelegd waaruit blijkt dat de klager in die
hoedanigheid handelt.
11. Een klacht wordt alleen in behandeling genomen als het klachtenformulier op alle relevante
onderdelen is ingevuld. Indien het klachtenformulier niet is gebruikt of onvolledig is ingevuld, zal de
zorgaanbieder, de klachtenfunctionaris of het secretariaat van LOOP de klager hierop wijzen.
Artikel 4 Klachten in behandeling genomen
12. Klachten worden alleen in behandeling genomen:
● Indien het gaat om een klacht van een patiënt over een zorgverlener;
● Indien de klager de klacht niet anoniem indient;
● Indien de klacht voldoende gemotiveerd wordt toegelicht door de klager;
● Indien de klacht van de patiënt nog niet eerder formeel in behandeling is genomen;
● Binnen de gestelde termijnen in artikel 6.
13. Dit klachtenreglement voorziet niet in:
● klachten van puur financiële aard;
● klachten die betrekking hebben op of voortvloeien uit seksuele of seksueel getinte gedragingen van
welke aard dan ook, of aantijgingen op dat gebied.
Artikel 5 Klachtprocedure en klachtbehandeling
14. De klachtenfunctionaris kan de patiënt bij het klachtproces ondersteunen, kan onderzoeken naar
mogelijkheden om de klacht op te lossen en bemiddelt met een open dialoog tussen zorgverlener en
patiënt om met elkaar op informele wijze tot een bevredigende oplossing te komen.
15. Indien de klachtenfunctionaris dit nodig acht tot een oplossing van de klacht te komen, kan een
externe partij, bijvoorbeeld een deskundige, worden ingeschakeld. Dit behoeft de goedkeuring van de
klager en de zorgaanbieder.
16. Uiterlijk binnen zes weken na de formele aanvangsdatum van de klachtenprocedure ontvangt
klager een schriftelijke mededeling van de zorgaanbieder waarin met redenen omkleed is aangegeven
tot welk oordeel het onderzoek van de klacht heeft geleid. De zorgaanbieder geeft daarbij aan welke
beslissingen hij heeft genomen en binnen welke termijn eventuele maatregelen waartoe is besloten
zullen zijn gerealiseerd. Het kan ook gaan om een bevestiging dat de zorgaanbieder en patiënt er in
goed overleg zijn uitgekomen. Wanneer het werken aan een oplossing nog gaande is, is een uitleg
waarom de klacht nog niet is opgelost en wat de vervolgstappen zijn, ook mogelijk. De
klachtenfunctionaris ontvangt bovengenoemde mededeling van de zorgaanbieder eveneens.
17. Eventuele verlenging van de wettelijke periode van zes weken voor klachtbehandeling, is met vier
weken is toegestaan indien zorgvuldig onderzoek van de klacht dit nodig maakt. De zorgaanbieder
dient klager hierover schriftelijk te informeren. Het is ook nog mogelijk om met wederzijds
goedkeuren een langere termijn dan tien weken voor de afhandeling van de klacht af te spreken.
Bijvoorbeeld wanneer dit in het belang is van een duurzame oplossing. Als het maar in goed overleg
tussen zorgaanbieder en cliënt gebeurt.
18. De klachtbehandeling eindigt in de volgende gevallen:
● met onmiddellijke ingang bij ontvangst van een daartoe strekkende schriftelijke mededeling van de
klager aan de zorgaanbieder of klachtenfunctionaris;
● per de datum waarop de zorgaanbieder of de klachtenfunctionaris schriftelijk, de door de klager
mondeling gedane uitlating dat de klacht wordt ingetrokken, heeft bevestigd.
19. Indien de klager gedurende de klachtbehandeling komt te overlijden, zal de behandeling van de
klacht met de wettige erfgenaam of erfgenamen worden voortgezet, tenzij te kennen is gegeven dat
van verdere voortzetting wordt afgezien.
Artikel 6 Termijn
20. Een klacht dient te worden ingediend binnen één jaar nadat de klager bekend is dan wel
redelijkerwijs bekend had kunnen zijn dat de gedraging van de zorgaanbieder een klacht zou kunnen
opleveren als bedoeld in dit klachtenreglement. Indien deze termijn is verstreken, zal de klacht niet
meer in behandeling worden genomen.
21. Een klacht dient te worden ingediend binnen twee jaar na het laatste contactmoment over de
behandeling tussen patiënt en therapeut. Indien deze termijn is verstreken, zal de klacht niet meer in
behandeling worden genomen.
Artikel 7 Klachtenfunctionaris
22. De klachtenfunctionaris heeft als taak en verantwoordelijkheid in samenspraak met patiënt of
diens vertegenwoordiger en zorgaanbieder:
● op informele wijze tot een bevredigende oplossing te komen en/of;
● de klager op diens verzoek te informeren en adviseren over de mogelijkheden om een klacht via
het klachtenformulier in te dienen;
● te informeren over de werkwijze van de Klachtenregeling;
● de patiënt of diens vertegenwoordiger bij te staan bij het formuleren van de klacht;
● zorgvuldig de mogelijkheden te onderzoeken om tot een oplossing van de klacht te komen;
● de zorgaanbieder ondersteunen bij het zorgvuldig schriftelijk formuleren van het ‘oordeel’ van de
therapeut over de klacht.
23. Bij de uitoefening van de taak komt de klachtenfunctionaris de bevoegdheid toe om al hetgeen te
doen dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor een goede begeleiding van het proces bij de behandeling
van een klacht.
24. De klachtenfunctionaris dient zich onafhankelijk en onpartijdig op te stellen tegenover de klager
en de zorgverlener, alsmede voor zover deze bij de klacht betrokken is, de zorgaanbieder. De
klachtenfunctionaris dient zich dan ook te onthouden van gedragingen op grond waarvan
deverdenking kan ontstaan van (de schijn van) partijdigheid en/of het niet op onafhankelijke wijze
uitoefenen van de functie.
25. Indien de klachtenfunctionaris betrokken is (geweest) bij een aangelegenheid waarop de klacht
betrekking heeft, dan wel anderszins vanwege omstandigheden niet op onafhankelijke en
onpartijdige wijze de functie in een individueel geval kan uitoefenen, dient dit zo snel als mogelijk
door de klachtenfunctionaris bij de zorgaanbieder te worden gemeld. De zorgaanbieder zal er
vervolgens voor zorgen dat een andere (plaatsvervangend) klachtenfunctionaris wordt aangewezen.
26. De zorgaanbieder waarborgt dat de klachtenfunctionaris zijn functie onafhankelijk kan uitvoeren
en benadeelt de klachtenfunctionaris niet wegens de wijze waarop de functie wordt uitgeoefend.
27. Indien de betrokken klachtenfunctionaris, niet de klachtenfunctionaris van LOOP is, maar de
zorgverlener wel is aangesloten bij LOOP, informeert de betrokken klachtenfunctionaris schriftelijk
aan de klachtenfunctionaris van LOOP de klacht van de patiënt, het oordeel van de zorgaanbieder, de
wijze van klachtafhandeling en de gemaakte afspraken, registratie van controle op de gemaakte
afspraken, de inzet van de klachtenfunctionaris en lering van de zorgverlener uit de klachten en zijn
maatregelen ter verbetering van zijn kwaliteit.
Artikel 8 Geschilleninstantie
28. Indien de klager zich niet kan vinden in de uitkomst van de klachtbehandeling en van oordeel is
dat de klacht niet is opgelost, is sprake van een geschil. Het geschil kan schriftelijk voorgelegd worden
aan de onafhankelijke geschilleninstantie waar de zorgaanbieder bij is aangesloten. De praktijk is
aangesloten bij De Geschillencommissie zorg, Postbus 90600, 2509 LP, Den Haag. Telefoonnummer:
070-3105310
29. Het advies van de geschilleninstantie is bindend.
30. De zorgaanbieder informeert de klachtenfunctionaris van LOOP, mits de zorgverlener is
aangesloten bij LOOP, schriftelijk de uitkomst van de behandeling van het geschil.
Artikel 9 Geheimhouding
31. De bij de klachtbehandeling betrokken personen zijn verplicht tot geheimhouding ten aanzien van
verkregen (persoons-)gegevens waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is dan wel redelijkerwijs
bekend geacht moet worden te zijn. Dit betekent dat deze gegevens niet aan derden mogen worden
verstrekt.
32. Uitzondering op de geheimhoudingsverplichting (als bedoeld in dit artikel lid 1) is toegestaan
indien een wettelijk voorschrift, een in kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraak, ambtshalve
verplichtingen of de betrokken geschilleninstantie tot bekendmaking verplichten.
Artikel 10 Kwaliteitsverbetering
33. De zorgverlener trekt lering uit de klachten en stelt maatregelen ter verbetering van zijn kwaliteit.
Hij brengt de klachtenfunctionaris van LOOP hiervan schriftelijk op de hoogte.
34. De klachtenfunctionaris van LOOP behandelt anoniem relevante klachten op (regionale) intervisie
bijeenkomsten van LOOP, ter lering en verbetering van de kwaliteit van de beroepsgroep.